کاتالوگ چیست؟

کاتالوگ معرفی کننده محصولات و خدمات شما است. در نگاه اول همه مشتریان در هنگام سفارش می‌دانند که کاتالوگ چیست؛ اما وقتی به عمل می‌رسند، هرچه می‌دانی خودت طراحی کن» می‌شود. متأسفانه بسیاری این ابزار تبلیغاتی را به چشم دفترچه‌ای برای نمایش چند عکس از محصول می‌دانند. شاید آن‌ها کاتالوگ را با بروشور اشتباه می‌گیرند؛ اما باید گفت که یکی از مهم‌ترین ابزارهای معرفی محصول و تبلیغاتی است. روشی که اگر به درستی به کار گرفته شود، نقش بالایی در برندینگ شما خواهد داشت.

در این مقاله قصد داریم تا به توضیحات مختصری در خصوص کاتالوگ بپردازیم. در مقاله بعدی در خصوص هر کدام به صورت مفصل توضیح خواهیم داد.

تعریف کاتالوگ

کاتالوگ به صورت خیلی ساده‌تر شامل چندین برگ با جنس خاص است که در آن تمامی محصولات یا خدمات شرکت با جزئیات نوشته می‌شود. اشتباه نکنید! آن چیزی که شما در نمایشگاه‌ها به دست مشتریانتان می‌دهید، بروشور است. در کاتالوگ‌ها اطلاعات کامل‌تری باید نوشته شود. اطلاعاتی که مخصوص فروشنده یا افراد واسط بوده و از این رو شاید خیلی مناسب مصرف کننده نیستند.

مهم‌ترین مسئله در طراحی و چاپ کاتالوگ در تهران این است که اول از همه تمامی محصولات موجود باید با اطلاعات کامل نوشته شوند. برای همین باید فضای مناسبی برای درج تمامی اطلاعات در نظر گرفته شود. اگر تا به حال به کاتالوگ‌ها دقت کرده باشید، اندازه آن‌ها تقریباً برابر صفحه A4 است.

قبل از اینکه دلایل استفاده از کاتالوگ را بنویسیم، ابتدا بهتر است که نقش آن را در سیستم بازاریابی بدانیم. اینکه نقش آن در سیستم بازاریابی و برندینگ در کجا قرار دارد.

نقش کاتالوگ در بازاریابی

 در تعریف اولیه کاتالوگ آماده است که این ابزار به نوعی برای ارتباط اطلاعات بین فروشندگان است.  البته این بر اساس طراحی و نوع چاپ آن متفاوت است. کاتالوگ‌هایی که به صورت فیزیکی چاپ می‌شود،  بیشتر به دست شرکت‌های  همکار می‌رسد. آن‌هایی که در صفحه‌اینترنت قرار می‌گیرد، کاتالوگ دیجیتال گفته می‌شود. این نوع بیشتر  در دسترس بیشتر کاربران و مشتریان قرار می‌گیرد. برای همین باید گفت که کاتالوگ‌ها دیگر مانند گذشته ابزار معرفی نیستند.  آن‌ها خودشان یک ابزار جلب توجه کاربر هستند؛ به ویژه آن‌هایی که در خرید حساس هستند  و تا اطلاعات کامل به دست نیاورد، محصولی را خریداری نمی‌کنند

 از این رو کاتالوگ به ویژه آن‌هایی که در اینترنت قرار می‌گیرند و از طریق ایمیل ارسال می‌شوند،  به راحتی به اشتراک گذاشته خواهند شد. از این رو خود یک ابزار بازاریابی اینترنتی هم هستند

 البته در این حوزه، ما با یک اصطلاح ای به نام کاتالوگ مارکتینگ روبرو هستیم. اصطلاحی که فروشندگان و تولیدکنندگان از آن برای معرفی محصول و خدمات خود در مقیاس بزرگ استفاده می‌کنند. در واقع کاتالوگ مارکتینگ شکل حرفه‌ای از بازاریابی مستقیم است که جایگاه مهمی را در میان استراتژی بازاریابی دارد.  البته این اشتباه را نکنید! این بازاریابی به معنای دادن کاتالوگ به دست هر کسی نیست، بلکه برنامه‌ریزی برای رسیدن آن به کاربران هدف را گویند. حالا این می‌تواند به صورت دادن کاتالوگ فیزیکی به مشتریان باشد یا اینکه کاربران برای دریافت اطلاعات مورد نیاز آن را از سایت دانلود کنند.  

در واقع روشی است که شما با دادن اطلاعات کامل از طریق صفحه‌ای (چند کاغذ یا صفحه در کنار هم)  اطلاعات کامل را به مشتریان می‌دهید.  سپس آن‌ها با بررسی اطلاعات، محصول مورد نظر خود را خریداری می‌کنند.  برای همین است که بیشتر متخصصان بازاریابی بر کامل بودن اطلاعات محصول یا خدمات تأکید بیشتری دارند.


مشخصات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها